De zogenoemde paardenmiddelen om de reserveringstermijn weer binnen normale perken te krijgen, lijken bij de huidige stand van zaken niet nodig. Dat betekent dat niet tijdelijk gestopt wordt met het afnemen van de tussentijdse toets, de faalangstexamens niet worden geschrapt en dat ook de ‘afrijleeftijd’ niet wordt verhoogd naar 18 jaar. Maar het CBR houdt deze maatregelen nog wel achter de hand.

Dit hebben Alexander Pechtold en Jan Jurgen Huizing van het CBR vanmiddag laat aan de Tweede Kamer laten weten. Vandaag hielden zij een zogenoemde technische briefing voor een Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat en na afloop bleek vooral dat de Kamerleden er blij mee zijn dat deze noodgrepen vooralsnog van tafel zijn.
Pechtold en Huizing gaven uitgebreid inzage in de cijfers van het CBR die in de branche alom bekend zijn: een stuwmeer met in te halen examens dat inmiddels is gegroeid naar 760.000, waarvan ongeveer de helft praktijkexamens. En bij de praktijkexamens zit de pijn, want daar vindt anders dan bij theorie de examinering 1 op 1 plaats.
Ontluisterend beeld
Overigens schetsten Pechtold en Huizing weer een ontluisterend beeld van het niveau dat sommige examenkandidaten hebben. Ter illustratie: onlangs is een examinator de auto uit gevlucht (wel met het contactsleuteltje in de hand) omdat de examenrit te gevaarlijk voor woorden was. “Dat lijkt een incident, maar wij maken dit soort verhalen helaas vaker mee”, aldus Pechtold. Elk jaar worden liefst drieduizend examens afgebroken omdat de kandidaat levensgevaarlijk rijdt of de auto niet beheerst.